Доповідь вчителя Крилової Н.О. з теми: « Розвиток творчої компетентності учнів
на уроках математики.»
Кредо
вчителя: "Розвивати творчий потенціал кожної дитини,
а не відібраних, адже кожна дитина талановита від народження".
Я вважаю,
що основною метою в повсякденній роботі над проблемою є:
·
розкриття природних здібностей кожної
дитини;
·
розвиток інтелекту та формування
духовності учнів;
·
задоволення індивідуальних запитів
дітей у поглиленому оволодінні знаннями, створення умов для самореалізації
осбистост
Творча
компетентність не може існувати без обдарованості учнів. Творча обдарованість (креативна) – виявляється в нестандартному баченні світу , в нешаблонному мисленні. Кожна
обдарована (талановита) дитина – індивідуальність і потребує особливого підходу.
Обдаровані діти – майбутнє нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її
світовий авторитет, а тому перед кожним педагогом стоїть завдання спрямоване на забезпечення
формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов
для всебічно обдарованої молоді .
Свою
роботу я планую у чотири етапи:
1. виявлення обдарованих учнів;
2. створення умов для розкриття їх потенційних можливостей на уроках математики;
3. навчання в рамках додаткових занять;
4.
індивідуальна підготовка.
Умови роботи в
школі дозволяють проводити виявлення учнів зі здібностями до вивчення математики. З цією метою я проводжу анкетування,
тестування, бесіди з дітьми, їх батьками, вчителями. На початковій стадії
роботи необхідно сприяти розвитку в школярів інтересу до математики
- пропоную
для читання цікаву науково-популярну літературу, на уроках я стараюсь навчати школярів самостійно працювати,
висловлювати і перевіряти гіпотези, вміти робити узагальнення досліджуваних
фактів, творчо застосовувати знання в нових ситуаціях. Для цього я використовую
елементи інтерактивних методичних технологій:
Пропоную учням розвязати задачу декількома способами. Розв’язавши вибрати
на їх погляд самий раціональний і тут же скласти свою задачу і спробувати розв’язати самостійно
декількома способами, написання «математичних творів». Пропоную учням написати
казку, вірш, байку сценку на математичну тему. Наприклад, на тему « Математика
в житті моєї родини», «Подорож в королівство геометричних фігур» тощо. Такі завдання виховують навички
дослідницької діяльності, ефективності щодо висвітлення практичної
спрямованості матеріалу. Обов’язковим етапом кожного уроку є «Хвилинка- Цікавинка»
Велика увага приділяється другому
етапу – урочній роботі. Зазвичай такі учні вже засвоїли шкільну програму свого
класу. Тому доцільним вважаю пропонувати їм індивідуальну програму, творчі
задачі, конкурси математичних кросвордів, логічних задач. Результативним
виявилося включення таких дітей у роботу класу в ролі консультантів при закріпленні теми та пошуку додаткового матеріалу. Це дозволяє залишити учня
в полі зору свого класу, сприяє його подальшому розвитку, систематизує знання,
зміцнює його авторитет серед однолітків, привчає до самостійності й
відповідальності. Для
математично обдарованих дітей:
·
підбираю складніші
вправи, додаткові домашні завдання;
·
впроваджую елементи
збагаченого навчання;
·
проводжу консультації та
гурткові заняття;
·
пропоную додаткову
літературу;
·
пропоную участь у
математичних конкурсах та олімпіадах.
На третьому
етапі, який може тривати до року, проводиться індивідуальна оцінка творчого
потенціалу і психологічних особливостей кожної дитини. Якщо за цей час
виявляється учень з оригінальним мисленням, великим обсягом знань – починається
четвертий етап. Якщо школярі показують, що хотіли б продовжувати поглиблювати
свої знання з математики, а головне, бажають брати участь в
олімпіадах, необхідно починати з ними активну позаурочну роботу. Якщо за цей
час виявляється учень з оригінальним мисленням, великим обсягом знань –
починається четвертий етап.
Його зміст – індивідуальна робота за
спеціальною творчою програмою. Проводяться бесіди з дитиною, її батьками,
вивчаються життєві умови сім’ї. З’ясовується, чи пов’язує учень майбутню
професію з математикою, чи хоче брати участь в олімпіадах?
Вибір повністю за дитиною, головне, щоб він був свідомий.
Індивідуальна
програма підготовки залежить від кінцевої мети учня, його здібностей та
особливостей характеру. При цьому враховуються інтереси дитини..
На індивідуальних заняттях розв’язуються задачі підвищеного рівня складності,
формується здатність до творчої співпраці з учителем
У період підготовки
до олімпіад звертається увага на вміння володіти собою, вміло користуватися
здобутими знаннями в умовах конкуренції, стресу. Враховується вміння не тільки
приймати перемогу, уникаючи "зіркової хвороби”, а й витримувати невдачу,
за будь-яких умов поважати однолітків-конкурентів. Важливим аспектом у
підготовці олімпійця є виховання порядності, формування переконання: найцінніша
перемога – та, що здобута чесно, своїми силами.
Як результат
цієї роботи учні, яких я навчаю, приймають активну участь в шкільних, районних,
міських олімпіадах з математики, міжнародній грі «Кенгуру», є членами шкільного
наукового товариства. В 2013 році учениця Павличенко Марія є призером районної
олімпіади. Ця ж учениця підготувала науково-дослідницьку роботу « Феномен круглого
трикутника»
|